≪アーティスト ステートメント≫
昔ある時、領主クリシュナと牧童らがボール遊びをしていた。遊びに夢中のクリシュナが木昇りをし、川岸に身を乗り出している間に、そのボールは川の中に落ちてしまい、クリシュナはすぐにその後を追いかけ飛び込んだ。カリヤは110人ものゴロツキを使い有害物を吐かせ、クリシュナの身を保護し隠した。クリシュナは大きくなったので、カリヤは彼を解き放さなくてはならなくなった。クリシュナは自らをどんな攻撃からも守ることができたが、群衆を見るや、恐怖に慄き、突然カリヤの頭部をバネのようにし、宇宙全体の重さを推し量るかのように、足でもって時を刻みながら、そのナーガの上で踊った。カリヤは瀕死の状態に陥ったが、ナーガの妻たちがやって来て、クリシュナを崇め、合掌しながら懇願し、夫の回復を祈った。カリヤは、クリシュナな偉大さを認め、自らの非を悟り、もう二度と誰をも困らせることをしないと約束した。クリシュナは彼を赦し、自由にし、そして川岸を立ち去り、ラマナカ・デゥイパへ行かせた。
この物語に触発されながらも、この伝聞から距離を置き、どのようにテクノロジーが個々人・社会生活の一部となっているのかを提示し、そして、すべてのもが互いに結び付く空間の再創造を試みている。
サブラット・クマール・ベヘラ
Artist Statement
Once lord Krishna and herdboys were playing ball, and while playing Krishna climbed up the Kadamba tree and hung over the river bank, the ball fell into the river and Krishna jumped after it. Kāliya rose up with his hundred and ten hoods vomiting poison and wrapped himself around Krishna’s body. Krishna became so huge that Kāliya had to release him. So Krishna saved himself from every attack, and when he saw the Brij folk, he was so much afraid that he suddenly sprang into Kāliya’s head, assumed the weight of the whole universe and danced on the naga’s heads, beating time with his feet. Then Kāliya began to die. But then the naga’s wives came and prayed to Krishna with joined palms, worshipping Krishna and praying for their husband. Kāliya, recognizing the greatness of Krishna, surrendered, promising he would not harass anybody. So Krishna pardoned him and then let him go free to leave the river and go to Ramanaka Dwipa.
Inspired by this story, but apart from this hear I want to show: how technologies are become part of our social and personal life. In this work I try to recreate a space where everything is connected to each other.
Subrat Kumar Behera